De fleste virksomheder vil helst i kontakt med kunder, der er overbeviste om, at de skal købe noget. De købeklare kunder er også de mest interessante. Imidlertid udgør de et mindretal. Langt størsteparten er i researchfasen og på udkig efter viden. Også når de besøger hjemmesider.
Læserne er i bedste fald i gang med at undersøge forskellige leverandører til en opgave. Selv hvis de er så langt fremme i deres købsproces, betyder det stadig ikke, at de er klar til at købe nu.
Derfor er det ærgerligt, hvis jeres hjemmeside ikke giver andre muligheder end at købe eller lade være. Selv hvis I tilbyder et uforpligtende kundemøde, risikerer I at miste mange kunder. For mødet kræver en del af kunden og er kun relevant for dem, der i forvejen er tæt på at købe.
Når I tilbyder flere muligheder på hjemmesiden, bliver de ikke-købeklare kunder bekræftet i, at I er det oplagte valg.
Det kan I gøre med:
kundecases, hvor andre kunder fortæller, hvilket udbytte I har skabt for dem | |
blogindlæg, hvor læseren både bliver klogere på det, I beskæftiger jer med, og samtidig ser, at I er eksperter på området | |
små videoer eller podcasts, hvor I præsenterer jer selv, gennemgår en af jeres løsninger eller deler viden | |
whitepapers, webinarer eller e-bøger |
Sørg også for, at de besøgende tilmelder sig jeres nyhedsbrev. For nyhedsbrevet har den særlige fordel, at I her kan blive ved med at skrive til læserne, til de bliver klar til at købe.
Alle de nævnte muligheder gør læserne klogere på deres behov og uddanner dem til at finde ud af, at de har behov for en betalt løsning. Så tilbyder I ikke gratis viden, er det ikke på jeres hjemmeside, de bliver motiveret til at købe. Men måske på konkurrenternes.
Og det skal I selvfølgelig undgå.
VIGTIGT! Den gode nyhed er, at i mange brancher kommunikerer konkurrenterne også kun til de købeklare kunder, så I kan let overhale en del af dem.