Begår I også den fejl at markedsføre jer mod alle?

Posted On 19/06/2020

AF Laila Nygaard Andersen

Mange virksomheder prøver at ramme alt for bredt med både deres ydelser og markedsføring. Derfor rammer de ingen præcist, og ingen kunder har en særlig grund til at vælge dem til.

 

Måske gælder det også for dit firma?
Fejlen gør det meget sværere for dig og dine medarbejdere at lukke et salg og forhindrer jer samtidig i at tiltrække de rette kunder.

Udover at metoden ikke er effektiv, kræver den unødigt mange ressourcer. For når I ikke har valgt en specifik målgruppe, mangler I en retning, hver gang I arbejder med jeres markedsføring. Ikke kun når I arbejder med hjemmesiden.

Alle muligheder er åbne. Det gør både, at markedsføringen bliver upræcis, og at I kommer til at bruge tid og penge på en række markedsføringstiltag i forskellige retninger i stedet for at fokusere. Og I får præcist de samme problemer, når I lægger strategi for jeres nye produkter.

Så en upræcis målgruppe er et dyrt og stort problem.

Hvis I derimod præciserer målgruppen, får I meget lettere ved at tiltrække de rigtige kunder. Dem, I gerne vil løse opgaver for, og som bliver super tilfredse med jeres ydelser og kommer tilbage med flere opgaver og samtidig er gode ambassadører for jer.
Når I tør præcisere målgruppen, kan du og dine medarbejdere se de mest attraktive kunder for jer, hver gang I planlægger, hvad jeres ydelser skal indeholde, og hvad I skal vægte i jeres markedsføring.

Jo bedre I kender målgruppen, jo mere præcist rammer I.

 

Optimer markedsføringen med Emotionelle Kundetyper®

I 2018 blev jeg som en af de første i verden certificeret i Emotionelle Kundetyper® hos Institut for kundetyper.
En metode, der bygger på Sanne Dollerups ph.d. fra Aalborg Universitet, hvor vi inddeler alle kunder i 4 arketyper. RØD, GUL, BLÅ, GRØN.
I vælger én type og målretter alle produkter og al markedsføring efter denne ene arketype.
Det, der adskiller de Emotionelle Kundetyper® fra eksempelvis DISC eller ENNEAGRAMMET, er, at vi udelukkende ser på, hvordan en person reagerer i en købssituation, og hvad der motiverer den enkelte kundetype til at købe.

Derfor ved jeg eksempelvis, hvilken kundetype der foretrækker

  • grafik, der overrasker. Eksempelvis at noget bevæger sig eller ikke er set før
  • personlig grafik, hvor man kan ”se” afsenderen og dennes touch og personlighed. Eksempelvis et håndskrevet logo
  • stilfuld og professionel grafik, eventuelt suppleret med features, der er udviklet særligt til virksomheden
  • traditionel grafik, der er præcist som forventet i branchen

 

Med den viden kan jeg udvikle en grafisk linje, hvor alt passer sammen. Samtidig samarbejder jeg med fotografer, tekstforfattere og SOME-konsulenter, der arbejder efter samme model. Derfor kan vi optimere hele markedsføringen og sikre, at alle detaljerne understøtter den samme kundetypes motivation for at købe.

 

emotionelle kundetyper

VIGTIGT! Selv om I markedsfører jer mod én type, kan I sagtens sælge til de andre typer også. For ingen er 100% en arketype.

Du kan teste her, hvilken kundetype du selv er. LINK TIL TEST

Har du brug for rådgivning i Kundetyper; Læs mere her eller kontakt mig på 21 22 35 54