Derfor skal grafikken have en rød tråd

Posted On 23/06/2020

AF Laila Nygaard Andersen

Du kender sikkert det her: Du besøger en hjemmeside, men enten klikker du dig hurtigt væk igen, eller også klikker du dig rundt uden at fokusere på noget – også selv om indholdet er relevant for dig.

 

Det er ikke ualmindeligt, at grafik uden rød tråd har den effekt.

Det kan være, at du mistede koncentrationen, fordi

… de forskellige undersider på hjemmesiden ikke passede sammen. Du kunne ganske enkelt ikke se, at du bevægede dig rundt på den samme hjemmeside

… teksten var skrevet med mange forskellige skrifttyper. Samtidig stod store dele af teksten med kursiv eller fed eller var markeret som overskrifter. Og når alt er fremhævet, kan dine øjne ikke fokusere på noget. Der er brug for et hieraki i teksten

… tekst, billeder og grafik var presset sammen, så du skulle koncentrere dig om at læse.

Luft giver overblik lyst til at læse mere.

… farverne både var kolde og varme og matchede ikke.

Grundsætningen indenfor al onlinemarkedsføring er ”Don’t make me think”. Derfor skal grafikken fremhæve pointerne og føre læserens øjne logisk rundt på hjemmesiden, uden de skal overveje, hvad de skal.

Den grafiske, røde tråd får læseren til at købe

 
På hver underside har I fikspunkter, det er særlig vigtigt at føre læserens øjne hen imod. Ofte er det overskrifter, så læseren bliver ved med at læse; billeder og grafiske citatbokse, der understøtter indholdet og endeligt call-to-actions, så læserne gør det, I gerne vil have dem til.

Ofte at læse mere på en anden side, købe, udfylde en kontaktformular eller ringe til jer.

 
Har I ikke styr på de elementer, risikerer I 2 ting:
 
I sælger langt fra det, I kunne. Og før de besøgende lander på hjemmesiden, har I gjort en indsats for at få dem til at klikke på netop jeres hjemmeside. Måske har I ligefrem brugt dyre annoncekroner på det.
 
I fremstår uprofessionelle. Så udover at I risikerer at miste salg i dag, forlader de besøgende også hjemmesiden med et dårligt indtryk af virksomheden.