Guide til salgstekster, der sælger

Posted On 23/06/2020

AF Laila Nygaard Andersen

Kend målgruppen, og brug målgruppens sprog i teksterne. Det giver mindst to fordele:

1

Læserne kan mærke, at du forstår deres verden

2

Du undgår at skræmme målgruppen væk ved at bruge fagord eller på anden vis skrive om noget, der ikke er relevant

 

Fokusér på det problem, du og dine medarbejdere kan løse for kunden, og deres udbytte ved at handle hos jer. Underkend ikke, at potentielle kunder har brug for, at du uddyber såvel problem som udbytte. Kunderne har ikke jeres faglighed og kan ikke selv regne ud, hvor mange bi-problemer de slipper for, når de får løst deres primære problem.

Beskriv ydelsen. Mange salgstekster er alt for upræcise. Derfor er det uklart for kunden, hvad han kan købe, eller hvad der konkret kommer til at ske i et forløb. Mange antager fejlagtigt, at interesserede kunder ringer for at høre mere. Det kan sagtens være, at kundens intention er at ringe, men der kan være mange grunde til, at han kommer fra det. Det kan også være, at den manglende beskrivelse er lige præcis det, kunden har brug for, før han ringer.

Spørg dig selv: Hvad er kundens forbehold mod at handle hos jer? Uanset hvor godt du har skrevet salgsteksten, vil der stadig være grunde til, at selv jeres primære målgruppe vælger jer fra.

Spørg også en af jeres potentielle kunder, hvad der skulle være grunden til at lade være med at købe. Måske kan du allerede her se, at ydelsen nemt kan justeres. Hvis ikke, kan du skrive forbeholdet ind i teksten og fortælle, hvordan I vil sørge for, at problemet ikke opstår.

Hvis du finder det svært at skrive alle punkterne i salgsteksten, er det en god ide at bruge en professionel tekstforfatter. Salgsteksten er en af de sværeste tekster at skrive, for det kræver meget at kunne sælge på skrift. Samtidig skal teksterne skrives på en bestemt måde, hvis du også vil have, at hjemmesiden bliver fundet af Google. Det er ikke uden grund, at jeg ofte giver en rabat på flere tusinde kroner, når mine kunder leverer gennemarbejdet og korrekturlæst tekst fra en professionel tekstforfatter.