Sender jeres billeder det rette signal?

Posted On 22/06/2020

AF Laila Nygaard Andersen

Billederne er noget af det mest essentielle, fordi de viser dig og dine ansatte

 

Særligt nu hvor mere og mere markedsføring foregår online, er det vigtigt med professionelle billeder, så jeres online kontakter og potentielle kunder oplever, at de møder jer på hjemmesiden.

Især hvis I sælger konsulentydelser, er det vigtigt, at kunden kan se, hvem de potentielt skal samarbejde med. Jo tydeligere I fremstår på hjemmesiden, jo lettere bliver det for kunden at forestille sig et forløb. Og jo tættere er han på at købe, hvis han tilhører den rette målgruppe.

Min kundetype foretrækker, at jeg er formel og professionel. Derfor har jeg ofte jakke på, når jeg bliver fotograferet, ligesom jeg ofte lukker munden.

Alt efter hvem jeres kundetype er, kan det være, at jeres billeder skal se helt anderledes ud.

Måske sådan her:

Trutmund og appelsin er ikke, hvad man forventer på et portræt, men nogle kunder vil gerne overraskes. Samtidig er noget af ansigtet skjult, hvilket åbner op for flere overraskelser.

Eller sådan her:

Åben fremtoning og afslappet i en cardigan. Kvinden ligner en veninde, du kunne drikke kaffe med, og for nogen er den personlige relation det vigtigste.

Eller sådan her:

Andre kunder foretrækker en erfaren autoritet. Det grå hår og stetoskopet rundt om halsen underbygger dette.

Guidelines, når I skal fotograferes

Uanset hvem kundetypen er, får du her nogle guidelines til gode billeder:

Sørg for at få billederne i både webopløsning og høj opløsning, så de også kan bruges til trykt materiale eller pressebrug
Få lavet alle portrætter i både sort/hvid og farve. Det giver dobbelt så mange muligheder ud fra det samme materiale
Billeder på hvid/neutral baggrund er også nyttige, så kan baggrunden nemmere fjernes. Billederne kan dermed bruges i flere sammenhænge
Hvis I får taget billeder i forskellige arbejdssituationer, så skift tøj undervejs på fotoshootet, så billederne bliver forskellige. Sørg også for, at tøjets farve passer til hjemmesiden

Hvis I én gang får taget nogle gode billeder, fremstår I meget mere kompetente og professionelle på hjemmesiden. Og når I bruger de samme billeder i nyhedsbrevet og på de sociale medier, får I en rød tråd gennem hele markedsføringen.

Suppler med stemningsbilleder 

Udover at I har brug for professionelle portrætbilleder, kan jeres forskellige ydelser understøttes med stemningsbilleder, produktfotos eller fotos fra en arbejdssituation.

Ofte kan du finde gode stemningsbilleder i et billedarkiv, men underkend ikke, at det både tager tid + et trænet øje at vælge de rigtige. For de skal både passe til indholdet i teksten, de øvrige billeder og jeres portrætbilleder.

Måske kan du ikke finde billeder, der opfylder alle krav. Her kan du enten lave en beskæring af et billede, lægge et filter henover eller bruge billedet bag et citat. Se billedet herunder.