Præciser din markeds­føring, og sælg mere med Emotionelle Kundetyper

Skal jeg vise dig en effektiv genvej til at sælge mere til de rigtige kunder? En forskningsbaseret genvej, som flere hundrede virksomheder allerede arbejder efter i dag, og som samtidig er så forholdsvis ny, at den giver dig rigtig gode muligheder for at slå dine konkurrenter?

Genvejen hedder Emotionelle Kundetyper og med min viden om emnet kan du fremover ramme dine kunder meget mere præcist, så du giver dem følelsen af, at du er det mest oplagte valg, så de køber mere og samtidig bliver loyale kunder.

Når du ved præcist, hvilken kundetype du foretrækker, kan jeg samtidig rådgive dig om,

  • hvilke sociale medier, du vil få mest ud af at bruge
  • hvad dit logo og din visuelle identitet skal signalere
  • hvordan din hjemmeside skal se ud
  • hvilke ord, kunden identificerer sig med

O.s.v.

Det betyder, at du fremover undgår at spilde penge på forkerte markedsføringsydelser, og at du samtidig får meget lettere ved at tage stilling til, hvad du skal og ikke skal. Både i forhold til markedsføring og i forhold til, hvad du skal vægte i din virksomhed, og hvad dine ydelser skal bestå af.

Med andre ord: Emotionelle Kundetyper er en rigtig god forretning.

Kort om Emotionelle Kundetyper

I købsøjeblikket er alle mennesker én bestemt kundetype: Rød, gul, blå eller grøn. Du kan læse mere om de forskellige typer længere nede på siden.

Med Emotionelle Kundetyper kan du sagtens sælge til alle 4 typer, men du kommunikerer kun til én.

Når du konsekvent fokuserer på en af disse typer gennem hele din markedsføring, sikrer du, at din markedsføring hænger rigtig godt sammen. Derfor bliver det tydeligt for din kunde, hvad du står for, og hvad kunderne kan forvente af dig.

Klar kommunikation tiltrækker de rigtige kunder. Samtidig bliver det lettere for kunderne at afkode, hvis du ikke er deres mest oplagte valg. Og derfor gør Emotionelle Kundetyper det let for dig fremover kun at tiltrække de kunder, du kan skabe de bedste resultater sammen med.

Min viden bygger på ph.d. Sanne Dollerups forskning om emnet. Jeg er certificeret i modellen hos Emotionelle Kundetyper®, som Sanne driver med en partner. Læs mere her.

 

De 4 kundetyper

Det spændende, overraskende og anderledes
brand

Det personlige, velgørende og behagelige
brand

Det cool, intelligente og eksklusive
brand

Det fornuftige, problemløsende og troværdige
brand

RØD  |  Den røde kundetype søger konstant stimulering og spænding. Det er afgørende at underholde og overraske dem, og hyppig innovation er nødvendig for at tiltrække og fastholde deres interesse.

De er meget optaget af trends, design og originale koncepter, og deres købsbeslutninger er ofte drevet af passion og nysgerrighed.

Den røde kundetypes adfærd udspringer typisk af kedsomhed og et ønske om at finde nye og spændende oplevelser.

GUL  |  Den gule kundetype vægter stærke relationer meget højt. Deres købsmotivation er ofte baseret på ønsket om at pleje og tage vare på andre eller sig selv.

Når du formår at hjælpe den gule kundetype med at udvise omsorg og gøre livet lettere, vil du have en tilfreds og tilfreds kunde.

Den gule kundetypes adfærd udspringer typisk af følelsesmæssig ubalance og et behov for at genoprette harmoni.

BLÅ  |  Den blå kundetype stiller strenge krav til standarden og forventer det samme af sine leverandører. Kontrol er vigtig i enhver situation, og der er altid et ønske om at stræbe efter mere, højere og bedre – der er ingen ende på ambitionerne.

Når den blå kunde ser, at du kan levere produkter eller tjenester, der kan sikre succes, vil de være tilbøjelige til at træffe beslutninger og foretage køb.

Den blå kundetype opstår ofte som følge af en følelse af stagnation eller fastlåsthed.

GRØN  |  Den grønne kundetype karakteriseres af deres rolige, gennemtænkte og omhyggelige tilgang. De bekymrer sig ofte for mange detaljer, så det er afgørende, at købsprocessen imødekommer alle deres behov og eventualiteter.

For at tiltrække og fastholde den grønne kundes opmærksomhed er ærlige relationer og tillidsskabende elementer afgørende. Disse faktorer bidrager til at berolige den grønne kundetype og opbygge loyalitet.

Den grønne kundetype opstår typisk som følge af følelsen af usikkerhed eller manglende tryghed.

“Som certificeret i Emotionelle Kundetyper ved jeg hvad der motiverer kunder til køb, og hvad der ikke gør”

 

Laila Nygaard

Vil du også uddannes indenfor kundetyper?

I denne video, udgivet af Institut for Kundetyper, fortæller jeg lidt om, hvilken værdi det har givet mig, at være kundetypeuddannet.

Arbejder du professionelt med marketing – fx i eget bureau, og kunne du tænke dig at få et ekstra godt kort på hånden, så kan jeg anbefale dig at blive certificeret kundetypeekspert?

Forhandlerlink

Er du ansat som marketingmedarbejder i en virksomhed, vil kundetypeuddannelsen kunne sætte dig et skridt foran. Du bliver den, der har helt styr på virksomhedens branding. Derfor kan vi også kalde det en brand manger uddannelse.

Forhandlerlink

Læs bogen om de 4 kundetyper

Flot og interessant introduktion til de 4 kundetyper. Bliv skarpere i dit arbejde med markedsføring. Lommebogen om Emotionelle Kundetyper® er læst på et par timer. Her er mit forhandlerlink.